Ден 9: х. Тъжа – х. Бузлуджа

45,7 км, 13:45 часа, средна скорост на движение 4,1 км/ч

Станахме около 5:30, планът ни за тръгване беше 6:30, изнизахме се към столовата, събуждайки Николай и там се приготвихме и стегнахме изсъхналия си багаж. Очакваше ни доста тежък ден, започващ с ударно качване на масива Тиглав към х.Мазалат и не малко вървене до х.Бузлуджа след това. Сбогувахме се с хижаря Румен, на когото също оставих поздрави от Емо и потеглихме. В 5:30, когато ставахме на вън беше чисто, в 6:00 беше започнала да пада лека мъгла, когато тръгвахме в 6:30 вече видимостта беше малко и в 6:35 заваля дежурния дъжд. Много от рано ни подхвана за съжаление. Николай можеше да си позволи много по-късно тръгване, все пак човек с неговите физически възможности не бързаше за никъде. Знаехме, че също е предвидил нощувка на х.Бузлуджа, но при положение, че тръгва от х.Тъжа, а не от заслон Ботев, го броеше за почивен ден.. някакви си 45км…

Спуснахме се към пътя на Русалийския проход и поехме по него към разклонението за Триглав. Дъждът беше доста неприятен и започнахме качването в отвратителни условия. Пътеката бе нормално и очаквано стръмна, но постоянно изливащите се кофи дъжд доста рано смъкваха морала ни. След време Ванката ми сподели, че тук е бил вторият от двата му случая, в които бе мислил за отказване, просто му било писнало, след предния убийствено гаден и тежък метеорологично ден и започването на днешния по този начин. На мен не ми беше направило толкова силно впечатление, бях приел лошото време за даденост и просто я преглъщах стоически без да ми се отразява толкова сериозно..

За щастие след като се справихме с основното качване, дъждът спря и времето се проясни. Беше време да се чуем с всички по веригата и да ги информираме, че сме добре и продължаваме. Тук видяхме и над 10 глигана, но само отдалеко за щастие, пасящи на открито в поле от клекове и трева. Ванката след това направи и няколко снимки:

Подминахме Пеещите скали и около 10:20 акостирахме на х.Мазалат. Там няколко отделни групи се сбогуваха с хижата и се отправяха обратно към цивилизацията, все пак беше неделя. Сдобих се с много готино магнитче за огромната колекция вкъщи, надявах се все някъде да има свободно място на хладилника. Пихме по един чай и се опитахме да се поизсушим малко на слънчевите пейки пред хижата. Ванката естествено се захрани с един боб и продължихме с добро темпо към х.Партизанска песен.

Застигнахме бързо една колoритна група от 5 момичета и едно момче, които твърдяха, че за първи път са на хижа и ни пожелаха успех по пътя за морето. Така се сдобихме с още една от малкото ни общи снимки на фона на масива Триглав отзад:

Не че бяхме много хубави и не че бяхме за снимка, ама за спорта. След това навлязохме в един изключително приятен участък. Слънцето беше напекло, а ние вървяхме през сенчеста гора. Пътеката, изключително кална, изобщо не ни правеше впечатление, бяхме свикнали, крачолите ни щяха да изсъхнат, нормално бе така да процедираме в тези климатични условия.

Най-накрая и Николай ни настигна. Бях сериозно учуден, че толкова се забави, мислех, че още преди х.Мазалат ще ни подмине. Човекът бе тръгнал след 7:30 и се беше спасил от дъжда, доста хитро от негова страна, но и с неговите способности и на обяд можеше да тръгне и да подтичва до х.Бузлуджа.

Не сме се уговаряли специално, но разговорът ни тръгна малко по малко и продължихме заедно този и следващия ден. Все още не съм сигурен, дали той сериозно намаляваше личното си темпо, за да му смогваме, или ние давахме всичко от себе си и вървяхме доста бързо, но е факт, че този и следващият дни са ни от дните с най-висока средна скорост. Наистина се усещах много по-бърз и беше така, но друго си е като има кой да те тегли и да ти дава стимул, определяйки ти темпото.

Смятам, че в негово лице срещнахме един изключителен човек и спортист – доста ерудиран, интелигентен и възпитан, беше страхотен събеседник за всякакви теми за разговор. Няколко дни успявахме да попиваме знания, истории и житейски опит, който винаги ще ни е от полза. В това беше чарът и красотата на Ком-Емине, в постоянните запознанства, които не ни и липсваха от началото, в новите приятелства, в кратките или пък дълги взаимоотношения с всякакъв тип хора в общуването и непредвидимостта на пътя пред нас.

В последствие разбрахме, че сме имали честта да крачим с рекордьора на планинския маратон х.Мазалат – х.Ехо, не толкова популярен маршрут, но бягане провеждащо се всяка година. 2 дена по-рано в петък бяхме засекли тазгодишните участниците, вървейки към х.Добрила. Дори не помня и как е станало дума, дори се учудвам, че е споделил със скромността си, но преди няколко години той бе изтичал разстоянието, което е над 70км, силно пресечено и трудно, както се убедихме последните три дена за – около 10ч и 50мин. – рекорд останал неподобрен след това. Разбрахме, че си имаме работа не с кой да е. Господинът, с когото продължавахме да поддържаме комуникация на Вие, бе изключителен атлет, програмист, живеещ със семейството и трите си деца в Австралия, връщайки се веднъж на една две години за по-дълго тук. Да, точно така, баща на три деца, явно не беше на 30 и няколко, на колкото изглеждаше. Зад гърба си имаше пробягвани 4 състезания по 100 мили в Австралия и десетки ултра преходи в българските планини. Подтичвахме покрай него с подобаващо уважение. Беше тръгнал към нос Емине за личен кеф, носеше раница 8кг., 7-те карти за Ком-Емине и GPS приложение за смартфон за всеки случай, което само няколко пъти се бе налагало да използва.

Вече заедно преодоляхме сенчестата и приятно кална гора и решихме да се отдадем на чревоугодничество на х.Партизанска песен, която се оказа на асфалтов път и с приличен ресторант. Източно от х.Мазалат аз и Ванката никога не бяхме стъпвали, така че до морето продължавахме в непознати води. Ликвидирах солидно количество кашкавал пане, а другите ми двама спътници опустошиха по още няколко блюда освен това. С пълни стомаси, повишен морал и слънчево време продължихме към местността Узана. Маркировката минаваше през кална гора и я предпочетохме пред асфалтовия път, който също бе вариант. Тук на Узана видяхме и за първи път от 9 дена огромно стълкновение от хора и цивилизация, стотици души прибираха палатките и биваците си и се разотиваха след някакво мащабно събитие.

По-рано през деня се бях чул с майка ми и ми бе съобщена доста изненадваща новина. Родителите ми искаха да дойда вечерта до х.Бузлуджа. Не разбирах защо, след като ден и половина по-рано се бяхме видели на Беклемето, а утре вечер беше важно да дойдат на Предела. Явно просто им се разхождаше на принципа „г*з път да види“ и те самите се кефеха максимално и съпреживяваха с нас все едно те вървят целия преход. Не ни беше ясно, защо е необходимо да хабят излишно време и бензин, но Николай като родител ни затвърди очевидните факти, че няма по-хубаво нещо от това да се радваш и съпреживяваш радостите и на децата си. Щяха да се възползват от близостта на Стара Загора, за да доведат и баба ми, която също да ни види, поздрави и пожелае успех до края.

На х.Узана се засякохме с бусчето на нашите добри познати от пловдивската група. За днес бяха планирали доста сериозно идване от заслон Ботев. Отдавна в далечината виждахме върховете и паметниците Шипка и Бузлуджа. Доста далеко изглеждаха, но това си ни чакаше, нямаше как да се промени.

Разстоянието между х.Узана и прохода Шипка бе предвидено и обявено навсякъде за 3 часа. Ние го пометохме за 2. Черни пътища стръмни изкачвания и спускания, на които Николай изглеждаше като разхождащ се турист, ние след него сериозно пуфтяхме и се потяхме, но не се уморявахме, можехме да вървим с подобно темпо и не беше извън възможностите ни, просто досега не беше имало, кой да ни го поддържа. Около 17:30 на прохода Шипка сериозно се подсилихме със сладолед, вода и локум, като Ники и Ванката, се отнесоха сериозно към няколко кофички биволско мляко. Малко преди 18:00 се отправихме към последните два часа на днешния преход – тези до Бузлуджа. Шипка се подсича и не се качва до паметника, минава се отляво по пътя за коли точно през паметника на Цар Освободител, същият като този, който видяхме и на Арабаконак. Тук имаме снимка и на Николай:

Чух се и с майка ми, без да предвидят нашето вървене вече бяха на Бузлуджа и чакаха, съобщих им, че до два часа няма да пристигнем и майка ми направи необмисленото предложение да ни докарат с колата между двата паметника. Изсмях се и затворих телефона.

Следваше стръмно слизане към асфалтовия път между Шипка и Бузлуджа и на два пъти отклоняване от него за качване. Де факто нямаше да подсичаме, а пътят подсичаше, ние щяхме да си катерим направо по маркировката. Продължихме сериозното си темпо и точно в 20:00 бяхме вече на завоя откриващ гледка към огромния комунистически монумент.

Ванката и Николай никога досега не бяха идвали тук и бяха силно впечатлени. Лятото на 2010г. се бях качвал с колело и на Шипка и на Бузлуджа, така че спокойно подминах по асфалта и продължих, за да стигна хижата. Трудно я намерихме, трак-ът на Тишо ни доведе в новата х.Бузлуджа, която беше просто хотел и бе необходимо още малко лутане, за да се ориентираме:

Със Слави и Миряна не можахме да се чуем този ден, ние бяхме вървели цял ден в жега след мокрото тръгване, а те бяха изживели Ада на разстоянието между х.Добрила и х.Тъжа, поне се надявахме да са го изживели.

Нашите им беше поомръзнало чакането, въпреки, че се бяха разходили до паметника, а баба ми бе завързала приятелство и разговори с хижарките, които бяха горе долу нейни наборки. Не знам, дали изобщо има нужда да споменавам за колосалните количества салата и сирене, което ни носеха и за огромната диня, която ни чакаше нарязана в огромна купа в хижата. Дори тримата по-късно не можахме да я ликвидираме. Тук видяхме и тези интересни табели показващи ни, че сме минали средата и едва ли не до морето нищо не остава:

Запознахме се с мъж, правещ обратната посока от Емине към Ком, респекта за такива ентусиасти, разделихме се с родителите ми, хигиенизирахме се и вечеряхме доста стабилно. Николай бе решил утре също да спи в х.Предела, така че след като бяхме запазили места най-логично бе да се движим заедно. Оставих Ванката да гледа Финала на волейболната лига, Николай да дописва записките си от деня и потеглих към страната на сънищата.